Tarczyca jest narządem położonym w przednio-dolnej części szyi składającym się z dwóch płatów połączonych ze sobą cieśnią. Prawidłowa tarczyca nie jest zazwyczaj wyczuwalna palpacyjnie. Gruczoł ten produkuje hormony (trójjodotyroninę, tyroksynę i kalcytoninę) regulujące metabolizm i gospodarkę wapniowo-fosforanową. Wydzielanie hormonów kontrolowane jest przez hormon tyreotropowy produkowaną w przysadce mózgowej.

Co to jest biopsja tarczycy?

Biopsja aspiracyjna cienkoigłowa tarczycy jest badaniem wykonywanym w trybie ambulatoryjnym polegającym na nakłuciu podejrzanego miejsca w tarczycy. Wykonuje się ją cienką igłą o średnicy 0,4mm pod kontrolą USG. Do wykonania biopsji nie jest potrzebne znieczulenie skóry ani leki przeciwbólowe. Z pobranego materiału wykonywany jest rozmaz, który następnie podlega utrwaleniu. Preparat wysyłany jest następnie do badań mikroskopowych w celu oceny pobranych komórek, co umożliwia rozpoznanie charakteru zmiany i ustalenie dalszego postępowania terapeutycznego. Pacjent po badaniu wraca do domu.

Czy biopsja tarczycy boli?

Badanie wykonywane jest bez znieczulenia przy pomocy bardzo cienkiej igły (średnicy 0,4mm). Ból odczuwany przez pacjenta porównywalny jest do bólu przy pobraniu krwi. Aby biopsja przebiegła bezpiecznie wymagana jest współpraca ze strony pacjenta.

Jak przygotować się do biopsji?

Badanie nie wymaga specjalnego przygotowania. Należy zabrać ze sobą ostatni wynik badania USG tarczycy. Pacjenci przyjmujący leki przeciwkrzepliwe powinni zgłosić to lekarzowi przed badaniem, ponieważ może być konieczne ich czasowe odstawienie.

Jakie są możliwe powikłania po biopsji?

Do możliwych powikłań należą ból i niewielkie krwiaki w miejscu wkłucia, jednak zdarzają się one bardzo rzadko.